فصل دوم - مزايا:
1- انتقال پزشكي درصورتيكه بيمه شده دچار جراحت بدني يا بيماري ناگهاني ( و يا قرنطينه اجباري ) در مدت اعتبار قرارداد گردد " شركت امداد رسان "موارد زير را سازماندهي و هرينه هاي آن را پرداخت خواهد نمود :
1-1- پذيرش بيمه شده در نزديكترين بيمارستان.
1-2- درصورت ضرورت پزشكي ، انتقال بيمه شده با نظارت پزشكي لازم به هر طريق (از جمله آمبولانس هوايي، هواپيماهاي تجاري، آمبولانس زميني كه البته محدود به اين موارد نمي باشد.) به بيمارستان مناسب تر بر اساس ماهيت بيماري و يا جراحات وارده و يا بازگرداندن بيمه شده به ايرا ن درصورتي كه پس از درمان محلي ، شرايط جسمي بيمه شده مانع از برگشتن وي بصورت يك مسافر معمولي، بر اساس نظر پزشك معالج و تيم پزشكي "شركت امداد رسان" نباشد. درصورتيكه بليط برگشت وي براي اين كار معتبر نباشد ، انتقال توسط خطوط بين المللي هوايي و يا وسائل ديگر انجام خواهد شد.
3-1- بازگرداندن بيمه شده با هر وسيله ممكن بيمارستاني در نزديكي محل زندگي وي در ايران به شرطي كه وضعيت وي مانع از انتقال نباشد.
2- پرداخت هزينه فوريت هاي پزشكي حداكثر تا 50،000 يورو در هر خسارت و هر دوره از پوشش. فرانشيز : 25 يورو در هر مورد خسارت ، به استثناء موارد مربوط به جراحات بدني و يا بستري شدن حداقل 24 ساعت بيمه شده در بيمارستان.
"شركت امداد رسان" از سوي بيمه گر پرداخت هزينه هاي فوريتهاي پزشكي ،جراحي ، داروخانه و بيمارستان را كه توسط بيمه شده ويا نماينده وي پرداخت شده در صورتيكه بر اساس گواهي پزشكي ، نياز فوري ناشي از جراحات بدني و يا بيماري ناگهاني باشد، تضمين مي نمايد. (اين ضمانت شامل موارد پروتز نمي گردد).
هزينه هاي پزشكي تا زمانيكه بيمه شده نيازمند بازگشت به ايران باشد، (درصورتيكه اين موضوع توسط تيم پزشكي "شركت امداد رسان" و پزشك معالج تاييد گردد) تحت پوشش خواهد بود . درصورتيكه بيمه شده از بازگشت به ايران خودداري نمايد، هزينه هاي پزشكي تنها معادل مبلغ هزينه بازگشت به ايران تحت پوشش خواهند بود.
3- ارجاع به مراكز پزشكي در موارد فوريت پزشكي "شركت امداد رسان" اطلاعات موردنياز از قبيل نام پزشكان ، متخصصان ، دندانپزشكان ، داروخانه ها ، بيمارستانها و مراكز پزشكي ، آمبولانس و غيره را در اختيار وي قرار خواهد داد و راهنمايي هاي لازم را ارائه خواهد كرد ، اين راهمنايي به معني تشخيص پزشكي نمي باشد.
4- پرداخت هزينه هاي فوريت هاي دندانپزشكي تا سقف 300 يورو براي هر بيمه شده در طول مدت اعتبار بيمه شده. " شركت امداد رسان " پرداخت هزينه فوريت هاي دندانپزشكي انجام شده به وسيله بيمه شده و يا نماينده وي كه ناشي از صدمه بدني و يا بيماري حاد و ناگهاني در شرايط اورژانس باشد به استثنا هر نوع پروتز و يا پر كردن دندان را تضمين مي نمايد و هيچ فرانشيزي تعلق نمي گيرد.
5- بازگرداندن جسد متوفي درصورت فوت بيمه شده " شركت امداد رسان " كليه اقدامات لازم در مورد سازماندهي بازگرداندن جسد وي را بر عهده گرفته و هزينه هاي مربوط به معاينه جسد و تهيه تابوت لازم براي حمل و نقل بين المللي و انتقال جسد به نزديكترين فرودگاه به محل دفن در ايران را از سوي بيمه گر پرداخت خواهد نمود. اين مزايا شامل هزينه هاي دفن و يا مراسم دفن نمي باشد.
6- امداد رساني حقوقي چنانچه بيمه شده بنا بر قوانين جاري كشور به دليل مسئوليت مدني يا خسارت به اشخاص ثالث يا خشونت غير عمدي يا عدم رعايت قانون بعنوان يك شهروند ساده ، مورد تعقيب قرار گيرد " شركت امداد رسان " تعهد مي نمايد ترتيبات لازم جهت دفاع (حقوقي) بيمه شده را فراهم آورده و هزينه هاي آن را حداكثر معادل مبلغ 1500 يورو به ارز محلي از سوي بيمه گر پرداخت نمايد. به استثنا مسئوليت هايي كه ناشي از استفاده ، مالكيت يا نگهداري وسيله نقليه موتوري باشد.
7- عيادت ضروري در صورتيكه بيمه شده در اثر جراحات بدني يا بيماري بيش از 8 روز متوالي در بيمارستان بستري گردد ، "شركت امداد رسان" به درخواست بيمه شده هزينه بليط رفت و برگشت ( بليط عادي هواپيما يا قطار درجه يك از مبدا ايران ) فرد منتخب بيمه شده را به محل بستري و هزينه اقامت وي را در هتل براي حداكثر مدت 15 روز تا سقف روزانه 60 يورو پرداخت مي نمايد.
8- ارائه كمك براي رفع مشكلات درصورت مفقود شدن و يا بسرقت رفتن مدارك مهم مسافرت از قبيل پاسپورت ، ويزا ، بليط هواپيما و غيره " شركت امداد رسان " اطلاعات لازم درمورد چگونگي اقدامات قانوني براي جايگزين نمودن آنها را منطبق با قوانين محلي در اختيار بيمه شده خواهد گذاشت.
9- بازگرداندن كودكان بي سرپرست: هرگاه بيمه شده توسط "شركت امداد رسان" انتقال داده شود و يا جسد وي به ايران منتقل گردد ، "شركت امداد رسان" كودكان زير 15 سال همراه وي را كه در اثر موارد فوق بي سرپرست مانده اند ، با يك سرپرست به ايران باز خواهد گرداند.
10- انتقال پيام هاي فوري: "شركت امداد رسان" به محض درخواست بيمه شده ، هرگونه پيام فوري مربوطه به "حادثه تحت پوشش" را به فرد معرفي شده توسط بيمه شده انتقال خواهد داد.
11- بازگشت پيش بيني نشده به كشور محل اقامت: چنانچه بيمه شده از بليط اصلي خود نتواند براي بازگشت پيش بيني نشده به دليل بروز مسائل حاد پزشكي يا فوت يكي ازبستگان استفاده كند ، "شركت امداد رسان" هزينه هاي تكميلي معقول تهيه بليط سفر با هواپيما ( درجه عادي ) يا قطار ( درجه يك ) را بمنظور مراجعت بيمه شده به كشور محل اقامت دائم وي ، از سوي بيمه گر تهيه و پرداخت مي كند.
12- ارسال دارو: درصورت نياز پزشكي ( دارويي ) كه لزوم آن توسط گروه پزشكي "شركت امداد رسان" تاييد شده باشد ، "شركت امداد رسان" از سوي بيمه گر داروهاي ضروري تجويز شده يا داروهاي مشابه آن را درصورت غير قابل دسترس بودن در محل ، براي بيمه شده تعيين ، تجويز ، تهيه و ارسال خواهد كرد. درهرحال هزينه اينگونه داروها به عهده بيمه شده خواهد بود. حمل دارو موضعي است كه به هرحال به مقررات وقت شركت هاي هواپيمايي يا هر شركت حمل و نقل ديگر مربوط مي شود.
13- استرداد بار مسافر: درصورت فقدان يا حمل اشتباهي بار بيمه شده توسط موسسات حمل و نقل عمومي ، "شركت امداد رسان" با موسسه مربوطه از قبيل شركت هاي هواپيمايي تماس مي گيرد و درصورت بازيابي ، ترتيب ارسال اينگونه محموله ها را به محل اقامت بيمه شده خواهد داد.
14- تاخير بار مسافر: چنانچه بار كنترل شده و همراه بيمه شده موقتا" درطول سفر گم شده و ظرف 12 ساعت از زمان ورود او ، به مقصد ذكر شده در پرواز ( به غير از ايران ) به او تحويل نشود، "شركت امداد رسان" هزينه هايي را كه او در مقصد ذكرشده جهت خريد اضطراري البسه و لوازم آرايشي- بهداشتي ضروري (تا سقف 250 يورو) تا زمان بازگردانيدن بار ظرف 48 ساعت ( هركدام زودتر ) متحمل شده باشد ، از سوي بيمه گر جبران خواهد كرد. در اين خصوص قبل از هرگونه پرداختي امداد رسان اعلاميه كتبي و يا تاييديه موسسه حمل و نقل هوايي ( و يا نمايندگان آن را ) مبني بر تاييد كتبي ساعات تاخير و دليل تاخير و همچنين اصل صورتحساب ها را از بيمه شده درخواست مي نمايد.
15- فقدان بار به ثبت رسيده: چنانچه بار كنترل شده و همراه بيمه شده ظرف 48 ساعت از زمان ورود او به مقصد ذكر شده در پرواز تحويل نشود ، "شركت امداد رسان" حداكثر مبلغ هشتصد ( 800 ) يورو به عنوان غرامت بر مبناي بيست ( 20 ) يورو براي هركيلو بار حداكثر 40 كيلو ، بابت هزينه هايي كه بيمه شده جهت خريد اضطراري البسه و لوازم آرايشي – بهداشتي ضروري در ظرف 48 ساعت متحمل شده باشد ، پرداخت خواهد كرد. درخصوص مزاياي بندهاي 14و 15 قبل از هرگونه جبران غرامتي ، اظهاريه كتبي و يا گواهي شركت هواپيمايي مبني بر تاييد مفقود شدن و مقدار بار ثبت شده بر حسب كيلو و همچنين اصل درخصوص مزاياي بندهاي 14 و 15 جبران خسارت فقط بعد از ارائه فاكتورهاي اصلي انجام خواهد شد.
16- تاخير در ساعت پرواز هواپيما: درصورت تاخير در پرواز هواپيما ، "شركت امداد رسان" هزينه هايي را كه در ساعات بين پرواز اصلي هواپيما ( بر مبناي جدول پرواز ) و ساعت پرواز هواپيما پس از تاخير ، متحمل شده است شامل رستوران و اقامت در هتل را تا سقف 150 يورو جبران خواهد نمود. تاخير در پرواز بايد از 6 ساعت بيشتر باشد. هزينه هاي ياد شده تنها پس از ارايه اصل صورتحساب هاي مربوطه ، تصوير بليط و تاييديه كتبي شركت هواپيمايي درخصوص تاخير در پرواز هواپيما تاخير مي گردد. كليه هزينه هاي مربوط به خريد از Duty Free ، تلفن و يا سفرهاي جانبي به علت تاخير در پرواز هواپيما تحت پوشش نخواهد بود. درصورت عدم دريافت گواهي تاييد شركت هوا پيمايي مبني بر تاييد كتبي ميزان ساعات تاخير و دليل تاخير پوشش ارائه نخواهد شد.
فصل سوم – استثناعات عمومي:
الف: امداد رساني فقط به مسافرت هايي كه از 92 روز متوالي ارائه خواهد شد.
ب: هزينه هايي كه بيمه شده يا نماينده وي مستقيما" و بدون موافقت قبلي "شركت امداد رسان" متحمل شده است مشمول جبران خسارت نخواهد شد.
ج: خسارات زير نيز مشمول تعهدات نمي باشد:
1- بيماري كه در نتيجه درمان هاي انجام شده در كشور محل اقامت بيمه شده باشد.
2- سفري كه به منظور درمان انجام شود.
3- درمان هايي كه به منظور پيشگيري يا واكسيناسيون انجام شود.
4- درمان با چشمه معدني ، فيزيوتراپي يا درمان زيبايي.
5- درمان طبي يا عمل جراحي كه از نظر پزشك معالج و پزشك امداد رسان تا زمان بازگشت بيمه شده به ايران مي تواند به تعويق بيفتد.
6- هرگونه وضعيت پزشكي حال حاضر بيمه شده يا وضعيتي كه در طي دو سال گذشته داشته است و به خاطر آن طبق تجويز پزشك دارد مصرف مي كرده يا مي كند ( از جمله جراحي، آزمايش يا بررسي ).
7- هرگونه وضعيت پزشكي كه پيش بيني نهايي آن به بيمه شده اعلام شده است.
8- هرگونه وضعيت پزشكي بيمه شده كه از قبل وجود داشته ولي تشخيص براي آن داده نشده است.
9- هرگونه وضعيت پزشكي كه بيمه شده به خاطر آن در مدت انتظار قرار گرفته و يا از الزام جراحي، درمان طبي يا بستري در بيمارستان ، كلينيك يا پرستاري در منزل به دليل مورد پيش آمده مطلع است.
10- هرگونه وضعيت پزشكي بيمه شده كه پزشك به خاطران وي را ازمسافرت منع نموده ويا بيمه شده به دليل مورد پيش امده نظر پزشك را جويا شده است.
11- هرگونه وضعيت پزشكي حال حاضر بيمه شده كه وي درمان يادارويتجويز شده توسط پرا به دليل مورد پيش امده بكار نمي بندد.
12- هرگونه وضعيت پزشكي حال حاضر بيمه شده كه وي با هدف درمان ان در خارج از ايران اقدام به مسافرت نموده است.
13- هرگونه وضعيت پزشكي كه طبق نظر پزشك شركت امداد رسان قابل پيش بيني يا قابل انتظار بوده ودر طول سفر خارج از كشور مستلزم درمان داروييبوده است.
14- موارد ناشي از بيماريهاي همه گير طبق اعلاميه و طبقه بندي سازمان بهداشت جهاني.
15- موارد ناشي از جنگ،تجاوز نظامي،عملكرد دشمنان خارجي، مخاصمت (جنگ اعلام شده يا نشده) جنگ داخلي، قيام، شورش، تروريسم و عمليات نظامي اشغالگرانه، بلوا و اغتشاشات داخلي. 16- موارد ناشي از جراحات عمدي وارده به خود و همچنين شركت در اعمال جنايي.
17- موارد ناشي از شركت بيمه شده در شرط بندي حرفه اي، مسابقات اسب دواني، مسابقه دوچرخه سواري وهر نوع مسابقه موتور سواري يا نمايش موتوري.
18- موارد ناشي از شركت بيمه شده درزد وخوردمگر در حالت دفاع از خود.
19- موارد ناشي از شركت در ورزش هاي حرفه اي ويا تمرين به منظور شركت در مسابقات ونمايشهاي رسمي.
20- موارد ناشي از اثار مستقيم يا غير مستقيم راديو اكتيويته، مواد اتمي يا هر مورد مربوط به آن.
21- موارد ناشي از بارداري در خلال سه ماهه مانده به زايمان ويا سقط جنين اختياري.
22- موارد ناشي از بيماريهاي رواني.
23- موارد ناشي از آثار جزئي يا كلي مصرف مشروبات الكلي و دارو ، مگر داروهايي كه تحت نظر پزشك صلاحيت دار تجويز و مصرف شده باشد.
24- موارد بيماري، مرگ يا جراحات ناشي از خودكشي.
25- خسارت ناشي از مشاركت بيمه شده در مسابقات، رقابتها، مسابقات موتور سواري، ورزشهاي حرفه اي يا برنامه ريزي شده، كوهنوردي (با استفاده از طناب و وسايل كمكي ) غارنوردي، غواصي، ورزشهاي زمستاني و هوانوردي.
فصل چهارم – مسئوليت بيمه شده:
الف : روش عمومي:
1- درخواست عمومي درصورت اضطرار ، بيمه شده بايد الزاما" و فورا" با مركز 24 ساعته " شركت امداد رسان " به شرح زير تماس حاصل نمايد:
Local NUMBER City Count Code Area Of Coverage Alarm Center 288865796 30 49 + World Wide Berlin E-Mal info@reise-schutz.de
قبل از هرگونه اقدام، بيمه شده بايد تلفني با "شركت امداد رسان" تماس گرفته و :
- نام خود ، نام شركت بيمه گر ، شماره و تاريخ اعتبار بيمه مسافرتي.
- تلفن و آدرس محلي كه بتوان با وي تماس گرفت.
- شرح مختصر مشكل و خدماتي كه نيازمند است و تاريخ ورود به كشور ميزبان را به "شركت امداد رسان" اعلام نمايد.
بيمه شده جهت مجوز عرضه اطلاعات در رابطه با خسارت متعهد شده است.
2- قصور در اطلاع رساني به "شركت امداد رسان" :
اعلام خسارت: اعلام خسارت بايد ظرف مدت 168 ساعت ( 7 روز ) پس از بستري و يا مشاوره پزشكي به "شركت امداد رسان"صورت پذيرد. خسارت اعلام شده پس از اين مدت منتفي تلقي شده و مورد قبول "شركت امداد رسان" نخواهد بود.
موارد مواجهه با خطر جاني عليرغم ماده فوق و مفاد اين قرارداد در شرايط مواجهه با خطر جاني بيمه شده و يا نماينده وي بايد فورا" ترتيبات انتقال به نزديكترين بيمارستان را انجام داده و در اولين فرصت مراتب را به نزديكترين مركز عملياتي " شركت امداد رسان " اطلاع دهد.
بستري شدن قبل از اطلاع رساني به "شركت امداد رسان" درهر مورد بيماري يا صدمه جاني كه به بستري شدن نيازمند باشد، بيمه شده يا نماينده وي بايد ظرف مدت 168ساعت ( 7 روز ) از زمان بيماري يا سانحه مراتب را به اطلاع "شركت امداد رسان" برساند. در غير اين صورت "شركت امداد رسان" حق خواهد داشت هزينه هايي را كه درصورت اعلام در مهلت 168 ساعت ( 7 روز ) ممكن بود ايجاد نشود به حساب بيمه شده منظور نمايد.
ب : انتقال پزشكي: چنانچه موضوع خسارت هزينه انتقال بيمه شده يا هزينه بازگردانيدن بيمه شده به كشور خود باشد ، نكات زير بايستي رعايت شوند:
1- به منظور تسريع در عملكرد "شركت امداد رسان" لازم است بيمه شده يا نماينده وي اطلاعات زير را در اختيار "شركت امداد رسان" قرار دهد:
- نام ، آدرس و شماره تلفن بيمارستاني كه بيمه شده به آنجا منتقل شده است.
- نام ، آدرس و شماره تلفن پزشك معالج و درصورت لزوم پزشك خانوادگي.
2- تيم پزشكي و يا نمايندگان "شركت امداد رسان" بايد به بيمه شده دسترسي آزادانه داشته باشد تا از شرايط او تحقيق نمايند، درصورتيكه اين شرايط فراهم نگردد، مگر درموارد قابل قبول بيمه شده مشمول خدمات نخواهد گرديد.
3- درهر حالت "شركت امداد رسان" پس از جلب موافقت پزشك معالج، زمان و نحوه انتقال را تعيين خواهد نمود. انتقال پزشكي و يا بازگرداندن بيمه شده به كشور به وسيله آمبولانس هوايي، محدود به حمل و نقل قاره اي خواهد بود.
4- درصورتيكه "شركت امداد رسان" انتقال بيمه شده را انجام دهد نامبرده بايد قسمت استفاده نشده بليط اصلي و يا ارزش معادل آن را به "شركت امداد رسان" پرداخت نمايد.
ج: موارد عمومي:
1- محدوديت: به محض وقوع خسارت، بيمه شده بايد هر اقدام لازم را جهت جلوگيري از گسترش آثار و عواقب آن به كار بندد.
2- بازيافت خسارت: بيمه شده موظف است كليه اسنادي كه "شركت امداد رسان" را قادر به بازيافت خسارت از منابع مربوطه مي سازد، در اختيار وي قرار دهد.