ارزیابی خسارت عبارت است از هزینه جبران خسارت به طوری که مورد بیمه به حالت قبل از حادثه برگردانده شود و شامل بازسازی ساختمان و تاسیسات مورد بیمه ، تعمیریا خرید لوازم خسارت دیده یا از بین رفته خواهد بود .
پس از ابلاغ امر کارشناسی از سوی شرکت بیمه ، کارشناس منتخب ضمن مراجعه به شرکت بیمه ،پرونده مربوطه را مطالبه و عملیات کارشناسی را به شرح ذیل به انجام رسانده و گزارش آنرا در فرم گزارش خسارت آتش سوزی تهیه و به شرکت بیمه ارائه نماید .
1- مطالعه دقیق بیمه نامه و الحاقیه ها و ضمائم مربوطه به خصوص گزارش بازدیداولیه که قبل از صدور بیمه نامه انجام گرفته است .
2- بازدید از محل وقوع خسارت یا حادثه و حصول اطمینان از تحت پوشش قرار داشتن محل حادثه و تطبیق نشانی و مشخصات محل حادثه با نشانی و مشخصات مندرج در بیمه نامه .
3- بررسی دقیق علت و کانون شروع حادثه
4- بررسی دقیق اموال و مواضع و تاسیسات خسارت دیده ،و در صورتی که جهت بررسی دقیق تر نیاز به اقداماتی نظیر تفکیک و جداسازی لوازم باشد، نحوه ی جداسازی و چگونگی انجام آن به بیمه گذار تفهیم و پس از تفکیک مجدداً مورد بازدید قرار گیرد .
5- ارزش هر یک از اموال ، لوازم ، ساختمان یا تاسیسات آسیب دیده در زمان بلا فاصله قبل از حادثه را به دقت و به صورت تفکیک شده تعیین نماید .
6- پس از انجام مراحل فوق و برآورد خسارات ، گزارش خسارت آتش سوزی را طبق فرم گزارش خسارت(كه در صفحات بعد آمده است) وشامل موارد ذیل می باشند به شرکت بیمه ارائه نماید :
- درج شماره بیمه نامه ، مشخصات بیمه گذار و آدرس دقیق محل مورد بازدید
- شرح مورد بیمه و توضیح مختصر در مورد لوازم ،اموال ، ساختمان و تاسیسات بیمه شده
- شرح نحوه ، استقرار اموال و در صورت لزوم کروکی محل حادثه .
- درج تاریخ ، چگونگی و علت حادثه .
- شرح مورد بیمه در زمان بازدید و اینکه مورد بیمه پس از حادثه در چه وضعیتی قرار دارد .
- درج ارزش مورد بیمه در زمان بلافاصله قبل از حادثه .
- شرح روش بر آورد خسارت (قیمت روز ، فهرست بهاء ، فاکتور خرید ، دفاتر و ...)
- برآورد مبلغ خسارت شامل هزینه پاکسازی محل حادثه ، هزینه تعمیر یا جایگزینی اموال ، تاسیسات و ساختمانهای خسارت دیده
- در صورت وجود لوازم و اموال قابل بازیافت ؛ ارزش اموال بازیافتی مشخص گردد.
- تعیین درصد استهلاک اموال ، لوازم ، تاسیسات یا قسمت هائی از ساختمان که با گذشت زمان دچار استهلاک می شود .